Конгрес-2011: комісія економіки бджільництва

Рік написання: 2012

В рамках роботи комісії відбулося два засідання: пленарне (9 доповідей) «Виробництво меду в світі і його маркетинг» і симпозіум (10 доповідей) «Диверсифікація виробництва – економічна ефективність і незалежність», всього 19 доповідей.

Відмічено (там, В’єтнам), що на сьогодні два основних фактори найбільше впливають на виробництво меду в світі – зменшення числа сімей і хвороби бджіл. Хоча ціни на мед постійно ростуть у світі, затрати на транспорт, діагностику на забруднення меду, рекламу і тару також зростають.

Бджільництво – важливий сектор економіки, в якому зайняті мільйони людей, особливо в країнах, що розвиваються. Найбільш напруженим моментом у світовій торгівлі медом є торгова війна між США – основним імпортером меду в світі і Китаєм – основним виробником і експортером меду в світі. Разом з тим, міжнародний ринок меду – дуже динамічна категорія. Стрімко зростає внутрішнє споживання меду в Китаї. Незабаром він може перестати експортувати свій мед. Аргентина і деякі інші виробники зменшили вдвічі експорт меду. Натомість на ринку меду появилися нові гравці. Іран значно збільшив виробництво меду. Спостерігається ріст виробництва меду в країнах третього світу (Ефіопія, Кенія). Передбачається, що Україна частково замінить Аргентину на європейському ринку меду.

Ринок меду в світі можна оцінити в рамках простої моделі: попит -  пропозиція, хоча на ціну меду впливають багато факторів – врожай меду, погода, обмеження імпорту, мито на мед, кількість сімей, хвороби бджіл, кордони, інформація, походження меду, вимоги торгівлі, ціни на інші солодощі, тенденції попиту і т. д.

Діяльність комісії висвітлюється тільки частково. Поширена думка, що на засіданнях даної комісії за зачиненими дверима відбувається поділ світового ринку меду між основними його учасниками на чергові два роки.

Симпозіум по диверсифікації виробництва меду. Як це виглядить  на прикладі Аргентини – господарки Конгресу. Протягом 2010 року Аргентина отримала 175 млн. доларів прибутку, 98% якого склав прибуток від реалізації меду. Протягом останніх чотирьох років експорт меду в Аргентині впав вдвічі – з різних причин (засухи, повені, екстремальні температури, зміни в агросекторі). Подібна ситуація привела до падіння прибутків пасічників. Нова стратегія розвитку галузі передбачає, що в нових умовах пасічники повинні приділити увагу і іншим продуктам бджільництва. Це пилок, прополіс, сервіс по запиленню, розведення бджіл, маточне молочко. Така політика дозволить пасічнику зробити свій бізнес економічно більш врівноваженим і дозволить отримувати прибутки в попередніх розмірах меншим розміром господарства, менше залежати від світових цін на мед.

Серед напрямів диверсифікації розглядаються апітерапія і вирощування пасічниками лікарських рослин (Стангацу, Румунія).

Коментарі (0):